Woon je in Nederland en wil je een leuke, afwisselende manier vinden om wat extra geld te verdienen? Ontdek hoe veelzijdig en uitdagend werken als mystery shopper kan zijn.
In dit artikel, vertellen we je niet alleen wat mystery shoppen inhoudt, maar geven je ook direct een lijstje met de top-9 organisaties die een secret shopping-programma in jouw omgeving hebben.
Wil jij ook mystery shopper worden? Meld je nu gratis en snel aan via onderstaande knop, want dan kun je direct extra geld verdienen als je gekozen wordt! Aanmelding voor mystery guest is binnen 1 minuut gedaan.
Er zijn steeds meer bedrijven die opdrachten voor markt- en klantonderzoek aanbieden. Scroll naar beneden om een overzicht te zien van de beste 9 opties.
Voordat je je aan een nieuw avontuur waagt, is het natuurlijk goed om te weten waaraan je begint. Wat zijn de eisen, wat levert het jou op en waar moet je rekening mee houden?
Dit zijn allemaal belangrijke vragen om te stellen voor je de knoop doorhakt. Aan de hand van deze pagina kun je alles te weten komen over mystery shopping. Ook kun je ontdekken of mystery shopping onderzoek iets is voor jou.
➡ Klik dit open voor de Inhoudsopgave van dit artikel ➡
Wat is een mystery shopper eigenlijk precies?
Om te bepalen of je echt mystery shopper worden wilt, wil je eerst natuurlijk weten wat de term eigenlijk betekent. Mystery shopping Nederland is de laatste jaren behoorlijk in populariteit gestegen en de meeste mensen hebben daarom wel een idee van wat het is.
In hoeverre klopt dit beeld echter ook? Wat is en doet een mystery shopper? De naam kan mogelijk een beetje misleidend zijn. Het werk is niet zo ‘mysterieus’ als veel mensen misschien vermoeden.
In de eerste plaats is het goed om te weten dat je niet te werk zal gaan als een spion. Het doel is niet om winkelmedewerkers te bespieden om ze op fouten te betrappen. Bij deze benadering zullen veel mensen – en met recht – vraagtekens zetten.
In het geheim mensen in de gaten houden is ethisch gezien voor niemand wenselijk. De nadruk van de opdrachten ligt eerder op open observeren, vragen stellen en gebruikmaken van service en producten.
Je moet jezelf dus meer als een Sherlock Holmes zien dan een James Bond.
In plaats van spionnen zijn mystery shoppers eerder opmerkzame pseudoklanten met goede observatie skills. Je hebt oog voor details, stelt kritische vragen en weet vervolgens helder te verwoorden wat je bevindingen zijn.
De betekenis van ‘mystery’ in mystery shopper heeft meer te maken met jouw identiteit verborgen houden tijdens een opdracht. Dit is echter niet om personeel in het geheim in de gaten te houden.
Als medewerkers merken dat je onderzoek doet, zullen ze zich anders gedragen en zo de resultaten beïnvloeden. Het is belangrijk dat betrokkenen niet doorhebben dat je voor een opdrachtgever werkzaam bent.
Zorgvuldig en onopvallend te werk gaan is dus noodzakelijk om het onderzoek zo objectief mogelijk te houden. Marktonderzoek vanuit het perspectief van de klant heeft alles te maken met die objectiviteit.
Om verwarring te voorkomen zou wellicht de term ‘mystery guest shopper’ passender zijn. Je bent ergens te gast en probeert inzicht te geven in de klantervaring door als doorsnee klant te handelen.
Wat voor opdrachten kun je krijgen als mystery shopper?
Wat een mystery shopping zo geliefd maakt, is het aanbod van uiteenlopende werkzaamheden. Je kunt per briefing van alles gevraagd worden. Soms wil een onderneming meer weten over de kwaliteit van de klantenservice in een keten.
Dan ga je naar de gewenste locatie en stel je gerichte vragen zonder te laten merken dat je testkoper bent.
In andere gevallen ligt de focus op producten: voldoet een merk aan de belofte die gedaan wordt aan klanten? Dit wordt ook wel ‘merkbelofte’ genoemd. Vaak wordt er ook om enkele foto’s gevraagd ter illustratie.
Het gaat bij klant- en merkonderzoek echter om meer dan alleen winkelbezoeken doen. Tegenwoordig vindt veel van het klanttraject online plaats. Daarnaast wordt er vaak gebruikgemaakt van telefonische of e-mailservice.
Voor al deze kanalen kun je gevraagd worden als tester. Je stelt bijvoorbeeld per telefoon vragen over service en producten en schrijft daar een verslag over. Of je gaat naar een bepaalde website en vraagt daar per e-mail een offerte aan.
Zowel op locatie als vanuit je eigen huis zal je zo zeer uiteenlopende taken uitvoeren. Dit is precies wat mystery guest worden zo leuk maakt.
Goede voorbereiding met achtergrondinformatie en training
Om succesvol testen uit te voeren, is het wel belangrijk dat je de juiste achtergrondinformatie hebt. Alleen met de juiste voorbereiding kun je een opdracht helemaal naar wens voltooien.
Opdrachtgevers zullen je daarom in de meeste gevallen eerst een gerichte training geven. Ook krijg je van je contactpersoon een gedetailleerde briefing met alle (achtergrond)informatie die je nodig hebt.
Pas wanneer je volledig op de hoogte bent, zal je beginnen aan je missie als mysterie shopper. Naast aantrekkelijke beloningen geniet je bij dit soort freelancewerk dus ook van professionele trainingen.
Je zal voor alle opdrachten de benodigde begeleiding krijgen om zelfverzekerd van start te gaan. Later zal je op de arbeidsmarkt kunnen profiteren van de opgedane ervaring en vaardigheden.
Zou je het leuk vinden om zoals de man in de video ook als mystery shopper te werken? Meld je nu gratis en snel aan via onderstaande knop.
Opdracht uitgevoerd: je bevindingen rapporteren en delen als mystery shopper
Een belangrijk onderdeel van mystery shopping Nederland is de rapportage die je na een project opstelt. Zonder het verslag met je ervaringen, mening en eventueel beeldmateriaal is het onderzoek niet compleet.
Je werk zou zinloos zijn als je de ontdekkingen niet deelt met je opdrachtgever – en indirect het bedrijf waarvoor je onderzocht hebt. Verslag doen is daarom een belangrijke fase in het onderzoeksproces.
Je werkgever zal altijd een vragenlijst en/of richtlijnen geven om duidelijk te maken in welke informatie ze geïnteresseerd zijn. Vaak bestaat het rapport uit multiple choice vragen en langere, open vragen.
In de meeste gevallen zal je ook de kans krijgen om aanvullende meningen of bevindingen in te vullen. Verder worden foto’s, audiomateriaal en zelfs video’s vaak gevraagd ter ondersteuning van je verslag.
Beeldmateriaal is erg belangrijk voor een compleet overzicht van de onderzoeksresultaten.
Mystery shopper salaris per project
Het loon van een mystery shopper kan niet exact bepaald worden. Wat je krijgt als vergoeding of salaris verschilt sterk per opdracht en werkgever. Ook kan de hoogte van de uitbetaling liggen aan hoe goed jij je taken uitvoert.
Hoewel je in de meeste gevallen een vast, van tevoren afgesproken bedrag zal krijgen, kan het voorkomen dat je extra beloond wordt voor je inspanningen. Wat je totale mystery shopper salaris zal zijn, hangt ook sterk af van het aanbod.
In sommige periodes zal het drukker zijn dan andere. Sommige maanden zal je enkele honderden euro’s verdienen, terwijl je andere maanden weinig werk hebt.
Houd er daarom altijd rekening mee dat mystery shopping onderzoek geen fulltime baan kan vervangen. Je kunt het beter als bijbaan zien waarbij je betaald wordt voor winkeluitjes. In dat opzicht kan mystery shoppen zeker de moeite waard zijn.
Wil je je net als talloze andere Nederlanders binnen 1 minuut inschrijven als mystery shopper? Gebruik dan de oranje knop hieronder.
Meer dan een extra zakcentje als mystery guest
De beloning zal niet altijd in de vorm van geld zijn, maar je kunt bijvoorbeeld beter betaalde opdrachten krijgen wanneer jouw werk bijzonder gewaardeerd wordt. In andere gevallen krijg je gratis producten van het bedrijf waarvoor je testen doet.
Verder zal je als mystery shopper bijzondere, waardevolle ervaringen opdoen waar je later in je leven van kunt profiteren. Tijdens vakkundige trainingen maak je kennis met innovatieve onderzoeksmethodes en werk je aan je eigen vaardigheden.
Daarnaast kun je een groter netwerk opbouwen wanneer je goed werk levert. Wie weet is een bedrijf zo tevreden met de resultaten van jouw onderzoek dat je ander werk aangeboden krijgt.
Hoe je betaalde shopervaringen ook zullen zijn, met de informatie die jij levert draag je een steentje bij aan verbeteringen binnen de consumentenwereld. Je krijgt er dus meer voor terug dan alleen je mystery shopper salaris.
Welke opdrachtgever past het meest bij jou?
Ben je ervan overtuigd dat jij mistery shopper kan en wil worden nu je meer over dit soort werk gelezen hebt? Dan is de eerste stap een organisatie vinden die bij jou past.
Er zijn veel bedrijven die opdrachten aanbieden. Sommige zijn Nederlands, andere internationaal en over de hele wereld actief. Om je keuze te maken, kun je je bijvoorbeeld oriënteren op de grootschaligheid van de aanbieder.
Een grote organisatie heeft veel opdrachten, maar ook veel geïnteresseerden en voor jou dus veel concurrentie. Bij een kleiner bedrijf zal je met minder mensen hoeven concurreren, maar is het de vraag of er in jouw buurt (genoeg) opdrachten zijn.
Uiteindelijk hangt de keuze af van jouw persoonlijke voorkeuren, je woonplek en jouw levensstijl. Door aanbieders met elkaar te vergelijken en misschien zelfs een aantal uit te proberen, zal je de beste organisatie kunnen vinden.
Aangezien de inschrijving bij iedere onderneming gratis is, is uitproberen zeker de moeite waard. Ter oriëntatie stellen we hieronder de top 9 bedrijven voor Nederlanders aan je voor.
1. Als beste uit de test: Ipsos
Ipsos is verreweg een van de grootste bedrijven op het gebied van marktonderzoek. Het internationaalgeoriënteerde bedrijf is actief in bijna 100 landen. Per jaar worden er dan ook miljoenen onderzoeksopdrachten uitgevoerd.
De kans om projecten in jouw buurt te vinden als opdrachtnemer van deze organisatie is dan ook erg groot. Er is vrijwel altijd een opdrachtje beschikbaar, ongeacht van waar je woont.
Ook als mystery shopper kun je allerlei interessante taken uit gaan voeren in jouw woonplaats zoals in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en meer.
Werken voor Ipsos heeft veel voordelen. Je krijgt voor iedere shopopdracht een training zodat je de juiste vaardigheden leert. Je gaat daardoor altijd volledig voorbereid en vol goede moed aan de slag.
Bovendien doe je dankzij de vakkundige trainingen waardevolle werkervaring op. Het werk is daardoor niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam. Nog een kenmerk van dit bedrijf is de innovatieve instelling.
Wil je vooruitstrevende onderzoeksmethodes leren kennen, dan zit je hier zeker goed. Er wordt gebruikgemaakt van de nieuwste technologie en strategieën. Video’s van shopprojecten zijn bijvoorbeeld erg gebruikelijk.
Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van bliksembezoeken voor extra snel resultaat en andere innovatieve methodes. Voor afwisselend, uitdagend en vernieuwend werk is Ipsos de beste keuze.
Druk op de knop “meld mij gratis aan”, want dan krijg je een vergoeding of leuke producten als je geselecteerd wordt. Mystery shopper worden via het formulier is zonder verplichtingen en gratis!
2. Roamler
Ook Roamler is een grootschalig, populair bedrijf voor mystery shoppers. In Nederland zijn veel shopopdrachten te vinden via deze opdrachtgever.
Het hoge gebruiksgemak, het grote aanbod en de snelle procedures maakt Roamler in het bijzonder aantrekkelijk. Het kenmerkende aan deze organisatie is het gebruik van een eigen applicatie.
Voor zowel iOS als Android kunnen geïnteresseerden de app downloaden. Na de inschrijvingsprocedure heeft iedere gebruiker volledig toegang tot alle beschikbare jobs. Het dashboard is zowel handig voor werknemer als werkgever.
In één overzicht kan de opdrachtgever zien welke kandidaten er zijn. Zelf kun je via de app snel en eenvoudig een nieuwe taak accepteren. Op het handige plattegrondje zie je in een oogopslag waar je aan de slag kunt.
Net als bij Ipsos krijg je bij Roamler een training voor mystery shopper worden. Je krijgt dus de benodigde begeleiding zodat je een goede werkervaring zult hebben.
Ook voor de bedrijven die onderzoek aanvragen geeft het extra vertrouwen dat alle onderzoekers vakkundig getraind worden.
Je voorziet niet alleen ondernemingen van belangrijke informatie: ook jijzelf kunt nuttige vaardigheden opsteken via deze onderzoeksorganisatie.
Op zoek naar een zeer flexibele vorm van extra inkomsten? Bij Roamler kies je mystery guest opdrachtjes waar en wanneer jou dat uitkomt.
3. Helion Research
Helion Research is een grote onderneming, actief over de hele wereld. Ook voor Nederlandse bedrijven wordt markt- en klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Een groot deel hiervan wordt uitgevoerd door mystery shoppers.
Zoek je vooral veelzijdigheid, dan ben je hier aan het goede adres. Helion Research is onder andere gespecialiseerd in de horeca, detailhandel en industrie in meer dan 100 verschillende landen.
Zeker wat betreft de onderzoektactieken is het werk erg veelzijdig. Je zal niet alleen langsgaan in fysieke winkels, maar maakt ook kennis met mystery calling, e-mailing en websiteanalyse.
Alle klantkanalen worden op deze manier getest. Van winkel tot website en van telefoon tot e-mail: alles komt voorbij. Het gaat daarbij niet alleen om B2C (business to customer), maar ook om B2B (business to business).
Heb je je eigen bedrijf? Dan kun je ook meedoen aan het B2Bprogramma waarbij je als onderneming andere ondernemingen test. De opdrachtuitvoerders van Helion Research komen van veel verschillende achtergronden.
Profielen worden daarom ook opgesteld op basis van maar liefst 250 verschillende punten. Zo weet je zeker dat de aangeboden jobs bij jou persoonlijk passen.
Bovendien geniet je van professionele trainingen om werkzaamheden extra goed uit te kunnen voeren.
4. Bare International
Hecht je veel waarde aan betrouwbaarheid en ervaring? Bare International is inmiddels al 30 jaar actief in marktonderzoek. Je zult niet snel een ervarener bedrijf vinden.
Zoals de naam al laat zien, heb je ook bij deze opdrachtgever te maken met een internationale organisatie. Er zijn inmiddels meer dan 500.000 mensen aangesloten bij Bare International.
Je hebt wel aardig wat concurrentie, maar gelukkig zijn er ook zeer veel mogelijkheden om als mysterie shopper te werken. Je gaat langs bij winkels op locatie, doet telefonische onderzoekjes of analyseert een website.
Reizen is dus niet altijd noodzakelijk: soms doe je de werkzaamheden gewoon vanuit huis via je laptop.
Wat werken bij Bare International leuk maakt, is de variatie in onderzoekbenaderingen. Er wordt ook veel gebruikgemaakt van beeldmateriaal om bevindingen te presenteren.
Foto’s en video’s maken zal dus ook vaak tot de taken behoren. Ben je op zoek naar een innovatieve, moderne onderneming? Dan is dit zeker de juiste keuze voor jou.
Je verdient niet alleen leuke extraatjes voor winkelen, je leert ook veel over de nieuwste technologieën op het gebied van marktonderzoek. Bij deze onderzoeksorganisatie vind je de perfecte combinatie van ervaring en innovatie.
Als mystery shopper kun je hiervoor werken in bijna alle steden in Nederland zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag etc.
5. Kantar TNS (voorheen TNS Nipo)
Tot 2016 bekend als TNS Nipo, is dit marketingbedrijf nu actief onder de naam Kantar TNS. Als een van de grootste onderzoeksorganisaties van Nederland is dit een bijzonder goede keuze als je mystery shopper wilt worden.
De afgelopen jaren is de organisatie regelmatig in de prijzen gevallen voor innovatieve projecten. Kantar TNS was bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat smartphones hoofdonderdeel maakte van onderzoeksmethodes.
Het bedrijf staat bekend als pionier op het gebied van markt- en klantonderzoek. Er worden constant nieuwe methodes ontwikkeld.
Je zal als opdrachtnemer kennis maken met ‘realtime mystery shopping’ dankzij een volledig geautomatiseerd systeem via de smartphone. Je kunt vrijwel alles eenvoudig regelen via de app, die speciaal is ontworpen voor onderzoeksopdrachten.
Hoewel Kantar TNS van Nederlandse bodem is, zijn er duizenden werknemers actief over de hele wereld in meer dan 80 landen. Objectiviteit en het schetsen van een volledig overzicht staan centraal bij mystery shopping ervaringen.
Het is daarom belangrijk dat je objectief kunt beoordelen en oog hebt voor detail. Voordat je jouw eerste project gaat uitvoeren, zal je een persoonlijke, face-to-face training krijgen. Zo krijg je de basisvaardigheden snel onder de knie.
Je kunt je kosteloos en snel inschrijven via oranje knop hieronder; ontdek er nu meer over en profiteer van een vergoeding als je wordt gekozen!
6. AQ-Services
AQ-Services biedt klanten mystery shopping programma’s op maat aan. Al sinds 2001 houdt het onderzoeksbedrijf zich bezig met het verbeteren van markt- en businessstrategieën.
Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek helpt het bureau ondernemingen met het opstellen van een bedrijfsstrategie met de beste tactieken.
Als onderzoeker ga je niet alleen koude feitjes verzamelen, maar geef je ook persoonlijke inzichten en meningen. AQ-Services combineert kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten om een zo volledig mogelijk beeld te kunnen schetsen.
Niet alleen statistieken spelen een rol in het peilen van consumentengedrag: ook waardeoordelen en meningen zijn cruciaal in het opstellen van een effectieve verkoopstrategie.
Mystery shopper worden bij dit onderzoeksbureau dan ook heel veelzijdig en uitdagend zijn.
Je gaat onder andere projecten uitvoeren binnen de automotive- en financiële sector, in de fashionindustrie en de Retail branche. Met iedere shopopdracht beleef je weer een heel nieuwe ervaring.
7. Store Suprt
Bij dit bedrijf weet je als werknemer precies waar je aan toe bent. Zodra je je aanmeldt, krijg je een online test om te bepalen of je geschikt bent voor het werk.
Zolang je het Nederlands goed beheerst, je open en creatief kunt denken en je voldoende motivatie hebt, zal je vrijwel zeker aangenomen worden.
Vervolgens verloopt het aanmeldingsproces via vaste stappen: invullen van het inschrijfformulier, contact met het bedrijf, voltooiing inschrijving en aanbod eerste opdrachten.
Vanaf je eerste project bepaal je zelf of je het aanneemt. Ga je akkoord? Dan krijg je direct contact over de briefing en kun je je eerste opdracht gaan uitvoeren.
Net als bij andere opdrachtgevers zal je per shopproject rapportage doen van je ervaringen. Je verslag wordt niet alleen gecontroleerd: je krijgt ook altijd nuttige feedback voor toekomstige opdrachten.
Is je werkgever tevreden met je werk, dan word je in de eerste week van de volgende maand uitbetaald voor je inzet. Bij deze onderneming kun je erop rekenen dat je altijd een maand plus een week na je opdracht je vergoeding krijgt.
Toe aan een uitdaging? Mystery guest worden voor grote bedrijven als KLM, Media Markt en Univé is dan zeker mogelijk!
8. Multi-Valu
Deze organisatie staat bekend als is een transparant, erkend onderzoeksbureau. Het is vanaf het begin duidelijk wat er van jou verwacht wordt als mystery shopper. Ook weet je precies wat jij terugkrijgt voor je inspanningen.
Voor de meeste shopopdrachten moet je niet meer dan € 20 als vergoeding verwachten. Het voordeel van deze organisatie is echter dat je jouw onkosten vaak vergoed zult krijgen.
Zelfs testaankopen worden vaak weer terugbetaald. Bovendien worden kandidaten geselecteerd op basis van duidelijke voorwaarden.
Je zal daarom taken uitvoeren die precies passen binnen jouw consumentenpatroon. Je doet aankopen zoals gewoonlijk, maar krijgt er een leuke vergoeding voor terug. Ook zal je vaak producten gratis ontvangen.
Shoppers zijn bij dit bedrijf van alle gemakken voorzien. Ze kunnen gebruikmaken van een app en vragenlijsten duren slechts 5 tot 15 minuten.
Ook uitbetaling wordt hier gegarandeerd: de eerste week van de maand na een opdracht heb je het bedrag op je rekening.
Een mooi extraatje verdienen voor je dagelijkse aankopen? Meld je dan binnen enkele minuten bij hen aan. Vervolgens zal je elke week een e-mail ontvangen met interessante mystery-opdrachten.
9. GFK: Growth from Knowledge
Het grootste marktonderzoekbureau in Duitsland is GFK, opgericht in 1934. Er zijn inmiddels meer dan 13.000 mensen werkzaam in meer dan 100 landen.
In Nederland wordt onder andere gewerkt vanuit Amsterdam, Dongen, Hilversum en Amstelveen. Maar je zult door het hele land werk kunnen vinden.
Hoewel het mystery shopping programma in oktober 2018 is overgenomen door Ipsos (zie bedrijf nummer 1), kun je je via GFK nog steeds aanmelden als mystery shopper. Ook kun je veel punten sparen via populaire enquêtes op de website.
GFK staat voor ‘growth from knowledge’: groei komt voort uit kennis. Mystery shopping is tegenwoordig een zeer gangbare manier om meer kennis te verkrijgen over klantencontact en merkbelofte.
Bij deze Duitse organisatie ligt de focus op Retail, technologie en media. Ben je hierin geïnteresseerd? Dan kan deze werkgever zeker een goede keuze zijn voor jou.
Met de punten die je spaart, kun je mooie aankopen doen bij Bol.com en andere grote webwinkels.
Gebruik nu de knop hieronder om je Makkelijk, Zonder verplichtingen en Gratis aan te melden als mystery guest, want anders mis je misschien extra geld!
Andere aanmeldingsmogelijkheden voor mystery shopper worden?
Naast bovengenoemde organisaties zijn er nog meer manieren om aan het werk te gaan als mystery shopper. Uitzendbureaus bieden bijvoorbeeld ook een mystery shopper vacature aan voor jobs als zogenaamde ‘testklant’.
Je solliciteert bij een uitzendbureau niet direct op een bijbaantje, maar wordt in een pool met kandidaten geplaatst. Je kunt het aanmelden dus zien als een ‘like’ waarmee je aangeeft dat je interesse hebt.
Vervolgens wordt er iedere keer dat er een geschikte job voor je is contact met je opgenomen. Wil je je niet specifiek aansluiten bij één organisatie? Dan is aanmelden bij een uitzendbureau wellicht iets voor jou.
Belangrijk om op te letten
Voordat je aan jouw avontuur als mysterie shopper begint, zijn er nog enkele zaken waar je op moet letten. Zo is het goed om te weten dat je in de meeste gevallen niet in dienst zal treden als een werknemer in loondienst.
De meeste mystery shoppers werken op freelance basis. In Nederland houdt dat in dat je zelf verantwoordelijk bent voor het aangeven van je inkomsten aan de belastingdienst.
Iedereen die werkzaam is in Nederland moet daarvoor ook inkomstenbelasting afdragen. Vergeet dus niet om ieder jaar jouw inkomsten aan te geven bij de belastingdienst om vervelende boetes te voorkomen. Het is ook een optie om je in te schrijven in de Kamer van Koophandelnadat je aangenomen bent voor een mystery shopper vacature.
Heb je een rijbewijs? Geef dit bij je aanmelding zeker aan. Dit vergroot de kans dat ze je zullen accepteren voor onderzoeksopdrachten.
Hoewel het mogelijk is om vanuit huis en bij jou in de buurt te werken, vergroot je de kans op aantrekkelijke opdrachten als je eigen vervoer hebt.
Je kunt dan zelfs de grootste opdrachten binnenhalen, zoals een bezoek aan een casino of luxe hotels in de omgeving. Hoe flexibeler je bent, hoe aantrekkelijker het is voor bedrijven om je in te huren als testklant voor producten en diensten.
Valkuilen van mystery shopping
Hoewel vrijwel iedereen jobs als mystery guest kan krijgen, zal er wel verschil zijn in hoe succesvol het resultaat per kandidaat is. Projecten hebben verschillende moeilijkheidsgraden en het werk is niet geschikt voor ieder willekeurig persoon.
Zelfs de meest ervaren shoppers kunnen tegen problemen aanlopen. Mogelijk de grootste valkuil is je identiteit als onderzoeker verborgen houden. Steeds meer mensen zijn bekend met het fenomeen van mystery shopping.
Hoe vaker je een shopprojectje uitvoert, hoe groter de kans is dat je herkend wordt als testkoper. Ook van je acteertalenten zal dus een hoop gevraagd worden.
Met iedere klus zal je gelukkig handiger worden in de taken die je moet uitvoeren. De truc is uiteindelijk om zo natuurlijk mogelijk over te komen. Houd je van shoppen en praat je gemakkelijk, dan zal dit zeker in je voordeel werken.
Wanneer een opdrachtgever ook om beeldmateriaal vraagt, kan het bijzonder lastig zijn om je identiteit geheim te houden. Winkelpersoneel kan erg argwanend zijn wanneer klanten foto’s maken van producten.
Probeer daarom alleen de hoogst noodzakelijke materialen te verzamelen. Merk je dat personeel aan het einde van je onderzoek (nog) nerveus of wantrouwend is?
Dan is het meestal wel toegestaan om jezelf bekend te maken nadat je jouw taken hebt uitgevoerd. In sommige gevallen kun je van tevoren vragen of fotograferen toegestaan is – zolang je jezelf maar niet verraadt!
Hoe haal je het meest uit de ervaring?
Hoe goed jouw ervaring als mystery shopper zal zijn, hangt uiteindelijk vooral af van je verwachtingen en instelling. Zolang je onthoudt dat het werk bedoeld is als bijbaantje voor wat extra verdiensten, zal je er veel plezier uit kunnen beleven.
Werken als pseudokoper kan niet een fulltime baan vervangen. Je kunt er echter wel veel leuke ervaringen mee opdoen en je krijgt een leuke beloning voor winkelen.
Vergeet niet om je eigen bevindingen te delen in je verslag: dit zullen opdrachtgevers erg kunnen waarderen. Hoe beter werk je levert, hoe interessanter de aangeboden projecten zullen zijn.
We raden ook aan om niet te lange antwoorden te geven om een overdaad aan informatie te voorkomen. In plaats daarvan is het belangrijk dat je de meest relevante informatie weet te geven.
Dit maakt je werk extra waardevol voor bedrijven. Je vergroot daarmee je kans om meer, grotere en beter betaalde opdrachten te krijgen.
Afhankelijk van het project waar je aan werkt, is het ook belangrijk om zo veel mogelijk van de zogeheten ‘customer journey’ af te leggen. Hoe meer verkoopkanalen je test, hoe completer het beeld van de onderneming die je onderzoekt.
Voor een volledig resultaat kun je daarom het best meerdere platformen testen. Naast de fysieke winkel kun je ook de website analyseren. Daarnaast wordt je onderzoek nog waardevoller door ook mystery calling en e-mailing te doen.
Professionele mystery shopper worden
Klinkt mystery shopping als de perfecte baan voor jou? Dan kun je direct op zoek gaan naar jouw eerste opdracht. Wie weet kun jij net als anderen in Nederland een professionele mystery shopper worden. Je kunt jezelf onderscheiden van de concurrentie door:
- Altijd doelgericht te werk te gaan
- Gebruik te maken van een slimme aanpak
- Je verslag extra waardevol te maken door nuttige, extra informatie en bevindingen te delen
Gelijk beginnen aan jouw nieuwe freelance job? Of je nu in Limburg woont of in Groningen: als mystery shopper kun je overal in Nederland wel aan de slag. Kies een (of meerdere) aanbieders uit de aangeraden organisaties en meld je direct aan.
Bij ieder bedrijf ben je binnen enkele minuten klaar met inschrijven. Afhankelijk van de aanmeldingsprocedure kun je meestal binnen een dag al aan de slag als mystery guest. Met de uitdagende projecten van opdrachtgevers maak je shoppen nog leuker.
Een mystery shopper worden betekent dat je meestal buiten kantooruren en als parttimer aan de slag gaat. Het kan zijn dat je in de avonden, tijdens weekenden of zelfs op feestdagen werken moet.
De uren die je gaat werken zijn echter volledig afhankelijk van de opdrachten die je zult ontvangen dus zorg dat je flexibel in te zetten bent zodat je er het meeste uit kunt halen.
Registreer je nu via de knop “ontdek meer”, want anders loop je misschien een leuk mystery shopping avontuur mis.
Mystery shopper betekenis infographic
Een mystery shopper is dus iemand die de winkel als bezoeker checkt en feedback geeft. Op deze manier ontdekt de eigenaar zaken waar hij nooit eerder bij stil heeft gestaan.
De werkgever krijgt dus van de mysterie shopper een belangrijke en relevante ervaring van de winkel. Zo heeft de opdrachtgever goed perspectief op hoe de winkel door echte klanten ervaren wordt.
In de infographic (in het Engels) hieronder zie je nog even visueel wat een mistery shopper precies is.
Iets niet meer geldig? contact@gedma.nl
Heb je zelf nog tips of opmerkingen over mystery shopping? Laat het dan hieronder weten zodat we er allemaal van kunnen leren. Vergeet niet andere artikelen in onze blog te lezen nadat je je voor de mystery shopper vacature aangemeld hebt.